Your Name

Your Name

Anime-filmen Your Name har blitt et fenomen etter at den hadde premiere i Japan i august i fjor. Nå som filmen har norgespremiere er det lett å skjønne hvorfor...

Etter at anime-regissør og levende legende Hayao Miyazaki pensjonerte seg for tredje gang i 2013, var det mange som spekulerte i fremtiden til de selvstendige anime-filmene (japanske animasjonsfilmer som ikke er direkte basert på en serie). Spekulasjonene har i grunn bare blitt større etter at Miyazakis studio, Studio Ghibli, ikke akkurat har taklet overgangen særlig godt, og man har lurt på hvem som nå kan overta stafettpinnen og levere animert magi til en ny generasjon filmseere. Nå har riktignok Miyazaki kommet tilbake fra pensjonisttilværelsen (igjen!), men gamlefar Miyazaki og Studio Ghibli bør legge noen gode planer allerede nå, for nå er det en ny regissør som kjemper om animekonge-plassen.

Vel, ny og ny. Makoto Shinkai har i løpet av sine 44 år regissert noen filmer allerede, deriblant 5 Centimeters Per Second og The Garden of Words. Med Your Name har han endelig skapt en film som vil gjøre ham til allemannseie blant verdens filmelskere. Dette er en film det kommer til å snakkes mye om, og det er ikke uten grunn.

Til å begynne med kan historien i Your Name virke som nokså vanlig og gjenkjennelig. Tokyo-gutten Taki og landsbygdjenta Mitsuha lever veldig adskilte liv og i tilværelser som er ganske forskjellige. Likevel opplever de plutselig en dag at de har byttet kropp med hverandre i løpet av natten. Ingen av dem har noen god forklaring på hvorfor fenomenet oppstår, og det verste at ingen av dem husker hva som hendte dagen før når de neste dag våkner opp i sin normale kropp igjen. Dette skaper selvfølgelig forviklinger og god situasjonskomedie, men først og fremst blir Taki og Mitsuha opptatt av to ting. Det ene er å skape gode rutiner slik at de kan huske hva som hendte dagen før. Det andre, men enda viktigere, er at de begge blir nysgjerrige på hvem denne andre personen er.

Your NameYour Name
Når man bytter kropp med en annen og ikke husker noe av det som hendte dagen derpå, må man huske å legge igjen beskjeder. Noen ganger blir beskjedene imidlertid litt mer ... kreative ... // Foto: Filmweb.no

Som sagt kan starten på filmen gi et inntrykk av kjent terreng og et vel utprøvd premiss, og langt på vei føles den mest som en slice-of-life-film med et lett preg av science fiction. Men så snart man kommer til filmens andre og tredje akt tar den noen meget uventede vendinger, og det er historien herifra og utover som virkelig sitter igjen og gjør inntrykk på deg. Når dette først skjer fyker tiden, og det er en historie som virkelig griper fatt i deg og som du egentlig ikke ønsker skal ta slutt. Det er en kreativ fortelling, noe som i seg selv ofte er en mangelvare i dagens filmbransje, men den er også engasjerende og fengslende. På toppen av dette er det egentlig ganske utrolig hvor stor del av følelsesregisteret ditt filmen makter å berøre. Her får man en film som gir deg latter, spenning, romantikk, fascinasjon og muligens også en tåre i øyekroken i løpet av knappe to timer. Det skjer ikke så ofte, men her har du en film jeg egentlig ikke ønsket skulle ta slutt.

Ikke bare er historien fengslende og vakker, men selve animasjonene er absolutt nydelige. Your Name er kanskje en av de vakreste animefilmene jeg har sett noensinne, og det sier ikke rent lite. Det er en film stappfull av detaljer på mikro- og makronivå, som på toppen av det hele er ikledd en meget vakker strek.

Animasjonene, fargebruken og lyssettingen er til enhver tid sylskarp, og om ikke annet kan man anbefale folk å se filmen bare fordi den ser fantastisk ut. Til tross for at vi snakker om en anime-film er Your Name overraskende tilgjengelig og fri for de fleste anime-klisjeer, og jeg er overbevist om at filmen absolutt vil fenge seere som normalt sett kanskje ikke sees på som et gjennomsnittlig anime-publikum.

Your Name
Your Name er kanskje en av de vakreste anime-filmer noensinne. // Foto: Filmweb.no

I bunn og grunn er det egentlig bare noen små anliggender som forhindrer Your Name i å gå helt til topps. Det første er at filmens første akt fort kan virke litt forutsigbar, og dessverre er det nok noen som vil falle av filmen før den har kommet ordentlig i gang - dels fordi premisset virker oppbrukt eller teit, og dels fordi det noen ganger kan bli forvirrende å holde styr på hvem som er hvem i hvilken kropp og når. Det andre og kanskje mer påfallende er at filmen i tide og utide slenger inn bråkete J-pop-musikk som ikke bare krasjer fullstendig med stemningen i filmen, men som er ganske mange desibel over det øvrige lydnivået i resten av filmen at det blir meget slitsomt. Lydsporet i filmen er meget vakkert, melankolsk og stemningsfullt, men J-popen ødelegger dessverre mye av dette.

Your Name
Your Name er en film som vil treffe et stort spekter av følelsesregisteret ditt, uten at det noen gang føles påtatt. // Foto: Filmweb.no

Slike småting er likevel ikke nok til å sette en alvorlig demper på det fantastiske helhetsinntrykket. Makoto Shinkai har med dette satt en ny standard for hva vi kan forvente av selvstendige anime-filmer. Your Name er spennende, lattermildt, vakker, rørende, kreativ, trist og overraskende - alt sammen på en gang. Uansett hva du måtte synes om anime til vanlig, gjør deg selv en tjeneste: Se den!

Your Name har norgespremiere på kino fredag 28. april, og settes opp på over 30 kinoer over hele landet.

9 / 10
+