Super Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate

Nintendos siste store utgivelse i 2018 er endelig her, og det ser ut som de har spart det aller beste til slutt!

Jeg har vært hyped som fy på Nintendo sitt all-star brawler Super Smash Bros. Ultimate siden det først ble avduket i mars under en Nintendo Direct. Det har som mål å være det ultimate spillet i franchisen, og gjenforener alle figurene fra tidligere spill, samt tilfører litt nytt blod i form av et rollespillinspirert spirit-system. To Smash Directs senere er endelig spillet her, og jeg kan med hånda på hjerte si at dette er noe av det beste serien har å by på.

Ultimate samler alle figurene som noensinne har dukket opp i et Smash-spill i løpet av franchisens 19-årige karrière, og introduserer seks helt nye ansikter. Nykommerne inkluderer Inkling (Splatoon), Ridley (Metroid), King K. Rool (Donkey Kong), Isabelle (Animal Crossing), Incineroar (Pokemon) og Simon (Castlevania), i tillegg til syv nye ekkoformer. Kremling-sjefen King K. Rool utmerket seg øyeblikkelig for min del, mye takket være den enorme størrelsen og de varierte bevegelsene, og det at han ser helt sprø ut med et vilt uttrykk i trynet, og et blodskutt øye. Den omfangsrike krokodillen kan bruke krona si som bumerang, og mose motstandere ned i bakken med den gullbelagte magen sin. En annen favoritt ble Inklingene som kan dampveivalse motstanderne sine med en malingsrulle, fyke opp i luften ved å gjøre seg om til blekkspruter, og de har et distinkt handicap ved at du hele tiden må passe på hvor mye blekk de har til rådighet.

Hoveddelen av enkeltspilleropplevelsen i Ultimate foregår i World of Light, en ny modus som flørter med rollespillmekanikker og som har et vidstrakt brettspillignende kart man kan utforske. I historiedelen blir slåsskjempene våre gjort til slaver av skurken Galeem, etter at de har blitt knust av en horde med Master Hands og okkupert av åndene til diverse andre spillmaskoter. Den eneste som har sluppet helskinnet unna angrepet, og som fortsatt er fri, er Kirby, og det er han du styrer til å begynne med mens du forsøker å overvinne Galeem og frigjøre de andre figurene.

Super Smash Bros. Ultimate

Når du beveger deg rundt på brettet støter du på spirits som du kan slåss mot for å skaffe deg orbs og snacks, som du kan bruke til å gå opp i nivå. Her finner du et ferdighetstre hvor du kan bruke orbs til oppgradere ferdigheter og attributter, som styrken på skjoldet ditt og hvor lett du bryter gjennom andres skjold og blokkeringer, og dette låses opp på tvers av alle de spillbare figurene dine. Du kan også låse opp andre aktiviteter på kartet, som huler og dojoer, hvor du kan sende spiriten din inn for å lete etter godsaker, eller få litt etterlengtet trening. Brettet har en veldig åpen struktur, så hvis du sliter med en spesifikk spirit, kan du alltids bare ta en omvei, grinde litt orbs og samle flere spirits for å gå opp i nivå og så komme tilbake.

Spirits er selve kjernen i World of Light og gir det hele litt ekstra dybde ved at alle har sine egne fordeler og ferdigheter. Det er totalt 1297 spirits med i spillet, noe som har gjort at utviklerne har kunnet hente inn figurer fra franchiser som Shovel Knight og F-Zero, Det er to typer spirits tilgjengelig - hoved-spirits og støtte-spirits. Førstnevnte bolstrer angrepet og forsvaret ditt, men sistnevnte byr på forskjellige ferdigheter. Wrinkly Kong, for eksempel, lar deg start kamper med 30% skade men mer forsvar. Mite øker hoppehøyde og sveveevnen din, mens Blaze the Cat lar deg starte med karriånde.

Super Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. Ultimate

Det er noe litt avhengighetsskapende ved å låse opp spirits og jeg digger hvordan hvert sammenstøt på brettet føles mye mer spesielt enn et vanlig møte. Da jeg traff på Pidgey sin spirit, for eksempel, slåss vi på en arena hvor vindkastene truet med å blåse meg av, og jeg måtte også slåss med en Squirtle med gullskall som var besatt av en Glint Beetle fra Pikmin. Det er verdt å nevne at spirits også er tilgjengelige i flerspillerdelen og du kan lagre forskjellige kombinasjoner sånn at lett finner frem til favorittene dine. Det eneste problemet jeg hadde her var at altfor mange spirits har de samme ferdighetene, noe som gjør at en del av dem føles overflødige.

Spirit-brettmodusen er den mer avslappa kompisen til World of Light og lar deg samle spirits i mer konsentrerte intervaller uten den brettspillaktige utforskningen. Spirit-brettet består av en rekke felt med spirits som fornyes med jevne mellomrom, så her er det bare å kaste seg ut i kamp etter kamp for å låse opp enda flere spirits. De kan være litt vanskelig å samle opp, selv etter at du har vunnet, men heldigvis finnes det visse gjenstander du kan skaffe deg som gjør det lettere, og som øker sjansen for at du får den spiriten du er ute etter.

Classic-modusen stripper spillet for unødvendig fjas og byr figurene dine på åtte utfordringer, som inkluderer en bonusarena og en bosskamp. Hver classic-modus dreier seg rundt den slåsskjempen du har valgt deg ut. Jeg valgte Pikachu og endte opp med å slåss mot spillmaskoter som Pacman med Pokéballs og Masterballs som de gjenstandene som dukket opp mest. Jeg synes de små variasjonene var kule, men modusen gikk litt tom for futt halvveis uti, da jeg etter hvert kom ut av telling på hvor mange ganger jeg måtte slåss mot Master Hand. Når det er sagt har denne modusen en av de beste rulletekstsekvensene i manns mine. Her flyr man gjennom verdensrommet og sprenger navnene til utviklerne i brennende fillebiter.

Online- og de lokale flerspillermodusene er like kaotiske som alltid. Du kan slåss med opp til åtte spillere av gangen, og lage dine egne spesialtilpassede kamper ved å justere på diverse innstillinger av all hjertens lyst. Spillet har til og med støtte for GameCube-kontrollere, sånn at du kan gjenoppleve den game konsollens glansdager. I tillegg til standardkamper kan Ultimate skilte med turneringsmodusen som har plass til opp til 32 spillere, og Squad Strike, hvor lagkameratene dine kan bytte på å være med i kampene.

Til tross for at mye er ved det samme, har det blitt gjort en del endringer utenom inkluderingen av spirits. Når du fyrer i gang spillet har du bare åtte figurer å velge mellom, resten låses opp ved å investere tid og innsats i de forskjellige modusene. Dette er garantert gjort for å ikke overvelde spillere og la dem få litt tid til å bli vant med de grunnleggende figurene og kontrollene, men det er nok en smule skuffende for de som bare vil hive seg ut i flerspillerdelen med en gang og herje rundt. En endring som jeg satt ganske mye pris på er at man nå velger arena før man velger figur, så man har muligheten til å gjøre et litt mer gjennomtenkt valg (med mindre man har satt på tilfeldige arenaer, så klart).

Super Smash Bros. Ultimate

Switch sin hybridnatur gjør at Ultimate føles som en ordentlig kombinasjon av de splittede Wii U og 3DS-versjonene vi fikk forrige generasjon. Jeg spilte en hel haug med kamper både i håndholdt og dokket modus og merket ikke noen nevneverdig forskjell på ytelsen, men de mer kaotiske kampene var så klart litt vanskeligere å følge med på på den lille skjermen. Pro-kontrolleren føles mye bedre i hånden når jeg skal utføre en serie med komplekse knappekombinasjoner, men Joy-Cons funker også veldig bra. Det handler til syvende og sist kun om egne preferanser og ferdigheter.

Ultimate lever definitivt opp til navnet sitt - det er den ultimate Smash-opplevelsen, og bidrar til å utvide Nintendos noe begrensede førstepartsportefølje. Det kombinerer over 100 arenaer og alle figurene noensinne, i tillegg til å introdusere et helt nytt rollespillaktig spirit-system som øker tilpasningsmulighetene så til de grader, og gir completionists mer enn nok å henge fingrene i. Classic-modusen har noen feil og mangler, og jeg skulle ønske flere figurer var tilgjengelig fra begynnelsen av, men dette er absolutt ikke noe som stopper Ultimate fra å være et spill jeg kommer til å spille igjen og igjen og igjen i mange år fremover.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+