Shadow Bug

Shadow Bug

Silje har hjulpet et lite insekt med å navigere gjennom en fiendtlig verden og bekjempe bosser, men hun vet fortsatt ikke hvorfor...

Shadow Bug er et puzzle platformer-spill med økende intensitet og minneverdige bosser. Spillet er laget av to personer, noe som er ganske imponerende.

Originalt var Shadow Bug et mobilspill. Men det var et mobilspill med mye høyere standard enn de fleste som flyter rundt på disse hjernevaskende tingene vi går rundt med i lomma. Derfor er spillet optimalisert for touchkontrollene. Heldigvis har de lagt inn muligheten til å bruke Joycons i stedet. Noe som minnet meg om bevegelseskontrollene i Wii Remote. Det fungerer overraskende godt, men ikke helt optimalt. Med et enkelt trykk på Y-knappen, kalibrerer man pekeren. Noe man må gjøre ALT for ofte. Jeg tok meg selv i å gjøre det imellom annethvert hopp til tider, som kan føre til frustrasjon om det går for langt. Til tross for dette lille kalibreringsproblemet, tror jeg at bevegelseskontrollene er den optimale måten å spille det på. Jeg kan på ingen måte se for meg å komme igjennom spillet ved å bruke touchkontrollene. Da ville hendene mine bare ha vært i veien for det som skjer i spillet.

Shadow Bug

For å komme deg igjennom brettene, må du hoppe fra fiende til fiende samtidig som du dukker unna blant annet livsfarlige syreklumper eller lasere. Du kan kun hoppe når du hopper på en fiende ved å trykke på den med fingeren eller peker på den med 'pekeren', det finnes ingen egen knapp for å hoppe eller noe sånt. Det er her puzzle-elementene kommer inn. Spillet byr på gåter som må løses raskt og feilfritt for å ikke dø. Noen av puzzlene innebærer at du skal følge en fiende mens du styrer lasere unna den slik at den overlever helt til du kan utnytte den for å komme deg over et stup eller liknende.

Shadow BugShadow Bug

Trenger du mer utfordring i spillet, har du muligheten til å fullføre noen valgfrie utfordringer på hvert brett. Det er rett og slett et sånt stjernesystem, eller hva enn jeg skal kalle det. Du kan få opptil tre stjerner pr brett, eller kastestjerner da fordi stjerner var for klisjé. Du får den første kastestjernen når du kommer deg til mål. Den andre får du ved å nå målet innen en viss tid, noe som virkelig byr på utfordring i hvert fall på slutten av spillet. Den siste kastestjernen får du ved å samle nok poeng. Det er også en hemmelig Orb gjemt på hvert brett og du kan bryne deg på å finne alle sammen om du ønsker det.

Shadow Bug

Den største utfordringen i spillet ligger i bossene. Bosskampene er meget utfordrende og designet er godt utført. Under disse kampene må du virkelig tenke for å finne ut hvordan du skal bekjempe dem og det er utrolig tilfredsstillende når du først får det til.

Visuelt sett, er spillet helt nydelig. I forgrunnen, der plattformingen og slåssingen foregår, er alt presentert med en silhuett-stil. Kanskje litt overbrukt i spill nå til dags, men det fungerer godt og det passer med tittelen på spillet. Når det kommer til bakgrunnen derimot, er den helt nydelig! Med sin håndtegnede stil med mange lag som gir en følelse av dybde, stjal denne bakgrunnen mye av oppmerksomheten i de mer rolige sekvensene i spillet. Det ser rett og slett ut som et digert maleri, malt i en tilfredsstillende japansk-inspirert stil.

Shadow BugShadow Bug
Shadow Bug

Musikken i spillet er ganske god. Den er intens med kraftige trommeslag, og den passer meget godt med spillet. Det er vanskelig å skille et musikkstykke fra et annet og blir derfor litt repeterende i lengden, men i sin helhet, er det veldig godt utført.

Historien i spillet er vel det svakeste punktet her, kun fordi det rett og slett ikke er noen. Du blir kastet rett inn i spillet, uten noen som helst forklaring om hva som skjer eller har skjedd. Selv om en historie strengt tatt ikke er nødvendig i et lite indiespill som Shadow Bug, hadde det likevel vært et stort pluss. Bare gi meg noe, en tekst på innlastingsskjermen eller ett eller annet. Bare et bittelite innblikk i forhistorien til Shadow Bug hadde vært helt nydelig.

Alt i alt så er dette et godt gjennomført spill. Spillet er relativt enkelt og overkommelig i starten, men når du begynner å nærme deg slutten, øker intensiteten kraftig. Med relativt god flyt, sett bort i fra kalibreringen, og nydelig design, er dette et spill jeg absolutt vil anbefale. Prisen på eShop ligger på rundt 70,- og det er absolutt verdt pengene.

8 / 10
+
God flyt, god musikk, utfordrende og meget godt bossdesign.