Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Assassin's Creed: Origins

Assassin's Creed: Origins - The Hidden Ones

Bengt dro tilbake til Egypt, og man kan vel trygt si at han kom tilbake med litt brunfarge. Spørsmålet er hvor mye lenger han ønsker å gjøre det samme i de solfylte omgivelsene.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Ubisoft gjorde det tidlig klart at de hadde store fremtidsplaner for Assassin's Creed: Origins etter lansering, og at vi blant annet vil få to store utvidelser som kommer med nye områder, oppdrag, aktiviteter og mer til det allerede veldig store spillet. Nå har tiden kommet for første del kalt The Hidden Ones.

HQ

Denne utvidelsen finner sted en god stund etter hendelsene i hovedspillet, og Bayek er på vei over Rødehavet for å hjelpe det lokale Hidden Ones-byåret i Sinai. The Hidden Ones, eller brorskapet, er fortsatt i startfasen, og jobber med å skape seg en identitet. Dette gjør at denne utvidelsen raskt vil være mer betydningsfull enn historien i hovedspillet for fans av serien. Hvor hovedspillet fokuserte på Bayek og ordenen hans fokuserer utvidelsen i hovedsak på hvordan brorskapet som vi kjenner det i dag blir dannet. Det er ikke å si at utvidelsen ikke tilfører mer til Bayek og hans eventyr, for her får vi blant annet også det jeg vil kalle en avslutning på The Scarab-striden. Historiemessig tilbyr altså The Hidden Ones noe jeg mener er verdt pengene.

Når det kommer til gameplayet får vi her fire nye soner å kose oss i. Hver av disse er relativt små (en av disse er Rødehavet, og er egentlig bare åpent hav), men det er fullstappet med innhold og aktiviteter. Jeg brukte omtrent sju timer på å fullføre de nye oppdragene og de fleste aktivitetene i verdenen, men ønsker du å gjøre absolutt alt bikker du kanskje ti timer. Du trenger ikke å gjøre absolutt alt for å gå opp de fem ekstra nivåene utvidelsen tilbyr, for de nye oppdragene er svært gavmilde med erfaringspoeng. Uheldigvis får vi ikke noen nye ferdigheter, så disse ekstra poengene får du bare bruke på ting du nedprioriterte i hovedspillet. Synd, men det setter ikke en særlig stor demper på opplevelsen av min mening.

Dette er en annonse:
Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins

Nå er ikke dette akkurat utvidelsen sin skyld, men et av ankepunktene jeg har mot den er at jeg begynte å få nok av "filler"-aktivitetene i hovedspillet. Siden The Hidden Ones ikke kommer med noe nevneverdig nytt på det området vil du nok fokusere mer på oppdrag og utfordringer fremfor å uskadliggjøre baser og hi. Da er det enda godt at kister nå er fylt med bedre innhold, og da særlig "carbon crystals" som kan brukes til å oppgradere Bayeks utstyr. Samtidig er jeg en stor tilhenger av papyrus-utfordringene, og denne gangen føltes de enda mer utfordrende i positiv forstand. Om du bare ønsker å slappe av er det også nye eremitt-områder og steinsirkler å kose seg med. Man får altså uansett nok å henge fingrene i.

Så har vi selvsagt selve oppdragene, og her er jeg ganske delt. Designene av ulike oppdrag føles veldig ujevne i forhold til de i hovedspillet. Et av oppdragene jeg likte veldig godt ba meg om å følge skriftene til en gal mann over hele kartet. Her var det fin variasjon med en interessant historie og god spredning av fiender mens jeg letet etter den mystiske skatten hans. Flere av drapene var også underholdende å prøve seg på siden mange av dem krevde at jeg prøvde nye tilnærmingsmetoder. Problemet er bare at mange andre oppdrag føles upolerte og bare ment å være fyll uten spennende tanker bak dem. Slikt ødelegges mye av tempoet og flyten i utvidelsen.

Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins
Dette er en annonse:

Det som uansett overrasker meg mest med The Hidden Ones er at utvidelsen har mye større og flere tekniske problemer enn hovedspillet. Gjennom min tid med utvidelsen har jeg vært vitne til utrolig merkelig kunstig intelligens, kranglete fysikk, å bli sittende fast i omgivelsene og flere andre småirritasjoner. Den mest plagsomme feilen kom jeg uansett over i et hovedoppdrag som tok meg til et steinbrudd hvor jeg prøvde å snike meg forbi vakter uten å bli oppdaget. Problemet her var at bildeoppdateringen sank rett til bunns så snart noen var i ferd eller faktisk oppdaget meg. Dette satte en veldig kraftig demper på opplevelsen, så jeg håper at Ubisoft klarer å fikse dette med en oppdatering eller to.

Slikt har jeg uansett blitt vant til i serien, så alt i alt vil jeg si at The Hidden Ones er en fin fortsettelse av hovedspillet. Jeg er ganske sikker på at historiens fokus på grunnleggingen av snikmorderordenen vil glede dere som ønsket å vite mer om denne en god del mer enn hovedhistorien. Utenom historien er ting fortsatt i stor grad på stedet hvil. Gameplayet er mye av det samme, mens omgivelsene ikke lever helt opp til de fantastiske og varierte vistaene vi allerede har sett. The Hidden Ones er uansett verdt pengene om du bare vil ha mer fra et av fjorårets beste spill.

HQ
Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Ganske mye innhold, Noen minneverdige oppdrag, Betydningsfulle tillegg til historien, Flere papyrus-utfordringer,
-
Sinai-området er ikke like gripende som hovedområdene, En haug med tekniske problemer, Noen upolerte oppdrag, Mangler nye sideaktiviteter
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

3
Assassin's Creed: Origins - The Hidden OnesScore

Assassin's Creed: Origins - The Hidden Ones

ANMELDELSE. Skrevet av Bengt Lemne

Bengt dro tilbake til Egypt, og man kan vel trygt si at han kom tilbake med litt brunfarge. Spørsmålet er hvor mye lenger han ønsker å gjøre det samme i de solfylte omgivelsene.

Assassin's Creed: OriginsScore

Assassin's Creed: Origins

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Origins passer ikke bare fordi det er starten på historien, men også fordi det er starten på en ny, bedre epoke i en serie som har slitt de siste årene.



Loading next content