Monster Hunter: World

Monster Hunter: World

Monster Hunter-serien har gjort seg klar til jaktsesongen med å slippe det største og mest ambisiøse spillet i serien. Nemlig Monster Hunter: World!

De siste årene har Monster Hunter-serien vært tilnærmet eksklusiv til Nintendo sine konsoller, da spesielt 3DS, men nå er trenden endelig snudd, og Capcom gjør en storsatsing med det nyeste spillet i serien. Nå skal Monster Hunter virkelig bli multiplattform, med lansering på PS4 og Xbox One. PC-lanseringen kommer på et senere tidspunkt. En ypperlig mulighet til å nå ut til et nytt publikum, og trekke til seg flere spillere til denne fantastiske spillserien!

Det føles som et velkjent Monster Hunter-spill, samtidig som det har fått en skikkelig vitaminsprøyte. Det merkes at utviklerne har lagt inn tid og krefter på å gjøre dette til det beste spillet i serien. Veteraner vil kjenne seg igjen i gameplayet og designet, men vil samtidig også oppdage nye forbedringer i spillmekanikkene. For nye spillere vil dette være det perfekte spillet å starte med, da det er større fokus på å bruke de første timene til å hjelpe dem i gang. Serien har også fått mer fokus på historien, med flere mellomsekvenser som utdyper verdenen og de forskjellige figurene du møter på. Likevel bør du ikke forvente verdens mest gripende fortelling, bare så det er sagt.

Monster Hunter: World
Det første du gjør er å skape din figur, og du får faktisk ganske gode valgmuligheter. Gladnyhet for dem som liker å bruke tiden på slikt!

Spillet starter med at du er en del av den "femte flåten", og befinner deg på et skip på vei til en mystisk øy som de sagnomsuste Elder Dragons emigrerer til. Oppdraget er å finne ut hvorfor dragene reiser dit, hva som befinner seg på øya, og hvilke andre hemmeligheter som ligger skjult under overflaten. Det er ikke lange tiden det går fra introduksjonen til historien er over og du er i gang med monsterjakten for å kjempe deg gjennom de uttilgivelige omgivelsene.

Av oppgraderingene som er skjedd i Monster Hunter: World er det i hovedsak banedesignet som imponerer mest. I tidligere spill har de forskjellige områdene vært delt opp i mindre områder, alle delt av en loading-skjerm. Nå er alle områdene åpne, og man kan bevege seg sømløst rundt. Dette betyr ikke at verdenen er helt åpen. Det er fortsatt usynlige vegger rundt omkring som begrenser hvor du kan bevege deg, og man reiser til de forskjellige områdene via en landsby som fungerer som en slags hub. Likevel er dette en endring som får spillet til å virke større, frodigere og mer levende. Her får jeg faktisk følelsen av å gå meg vill der jeg jakter rundt etter byttet mitt i en dyp skog, eller i en råtten sump. Det gir en følelse av å være en liten, men ikke nødvendigvis forsvarsløs, skapning i et stort og nådeløst univers.

Men hva er vel et Monster Hunter-spill uten det viktigste? Nemlig monstrene og våpnene du bruker til å jakte på dem med! Det er et massivt utvalg av våpen å velge mellom i Monster Hunter: World, så jeg kan ikke gå igjennom dem her i anmeldelsen, men de forskjellige våpnene gir deg en unik spillestil, angrep og teknikker for å nedkjempe alt som måtte komme i din vei.

Monster Hunter: World
En stor, nydelig og detaljerik verden venter deg i Monster Hunter :World

Her er det noe for alle, enten du liker å spille offensivt, defensivt eller noe midt mellom. Kanskje foretrekker du å være litt på avstand eller muligens være den som kommer med de virkelig tunge slagene? Alle vil nok finne sin favoritt til slutt. Undertegnede la selv sin elsk på Insect Glaive og Heavy Bowgun. Å bytte mellom aerodynamisk nærkamp og granatkaster falt i god smak kan du si. Det har blitt litt enklere å sette seg inn i å bruke våpnene enn i tidligere spill, noe som gjør at du ikke trenger å være redd for å prøve noe nytt. Her er det "lett å bruke, vanskelig å mestre"-filosofien som gjelder.

Men det mest imponerende er selvsagt selve monstrene. Designet av de store dragene og skapningene som vandrer rundt i disse merkelige omgivelsene er rett og slett fantastisk. De oser av detaljer, og kommer i alle forskjellige størrelser. Det er nok av nye skapninger her, men veldig mange av dem er kjente syn fra tidligere spill. Likevel er det imponerende å se dem her. Med den detaljerte grafikken og de realistiske animasjonene får de en helt ny dimensjon De virker enda mer levende og farligere enn jeg kan huske å ha sett dem i forgjengerne. Det er en fryd å møte på og kjempe mot dem, selv flere ganger.

Ja, Monster Hunter: World er kanskje blitt litt mer mainstream, men det betyr ikke at de har gjort spillet enklere (selv om det er lettere for nykommere å sette seg inn i). Kampene er fortsatt knallharde, og krever at du som spiller følger med, lærer deg bevegelser, timing, og hva våpenene dine kan gjøre. Forberedelser må gjøre før hver kamp, og det riktige utstyret må være med for en optimal kamp. Om du tror det bare å hoppe inn og slå så vil du fort innse at det ikke går. Samtidig som man bare har tre forsøk før man må begynne jakten på nytt.

Om du ikke har spilt Monster Hunter før, så er Dark Souls det første jeg vil du skal tenke på for å mentalt forberede deg. Ikke spilt Dark Souls heller? Huh... OK. Hmmm. Jo! Tenk på din aller første kjærlighet som du turte å erklære dine følelser for. Du er full av selvtillit og tenker at dette går rette veien. Det skal være dere to for resten av livet. Men du blir fullstendig avvist, latterliggjort og knust. Alt du sitter igjen med er følelsen av bitter nederlag, frustrasjon, angst og ensomhet. Der sånn ca. har du Dark Souls, og dermed også Monster Hunter. Da var du klar! Da er det bare å kose seg!

Monster Hunter: World
Say hello to my little friend!

Rent grafisk er Monster Hunter: World et nydelig spill, og er en stor oppdatering fra Wii U- og 3DS-utgavene. Faktisk var det på tide at serien tok spranget til den nyeste generasjonen. Det er utrolig hvor mange detaljer, effekter og skapninger som kan være på skjermen samtidig uten at det går nevneverdig utover ytelsen.

Monster Hunter: World gir et par grafiske innstillinger på PS4 Pro som ikke er tilgjengelig i slim-versjonen. Nå kan du velge om du vil prioritere oppløsning, grafikk, eller bilder-per-sekund.
Dette er virkelig noe jeg syntes er velkomment i konsollspill. Jeg likte det veldig godt i Final Fantasy XV, og jeg liker valgmulighetene her også. De forskjellige innstillingene er ganske selvforklarende.

Oppløsning gjør ikke noe særlig med grafikken, annet enn at spillet nå får en bildeoppløsning på 1800p, som igjen blir skalert opp til 4K med checkerboard rendering. Dette gir det skarpeste bildet, selv på 1080p-skjermer, men ytelsene lider mest under denne innstillingen, og man ser gjerne at spillet faller under 30 bilder-i-sekundet, noe som merkes i et såpass actionpreget spill.

Velger du grafikk så får du nettopp det. Den beste grafikken. Her blir lys, skygger, gress og planter samt renderdistansen pumpet opp, men spillet kjører fortsatt i 1080p. Det er ikke noen natt og dag forskjell, men man legger merke til forbedringene. Ytelsen forblir på rundt 30 bilder-i-sekunder, og jeg opplevde ikke akkurat at den falt under dette.

Det siste valget er bilder-i-sekundet, og dette ble personlig min favoritt. Her gjøres det ingen grafiske endringer, men spillet fokuserer på å få ut så mange bilder-i-sekundet som mulig i 1080p-oppløsning. Dessverre klarer den ikke å treffe det magiske 60-tallet, og ligger heller sånn svakt mellom 40 og 45. Det betyr at bildet ikke akkurat flyter like godt som jeg hadde håpet på, men det er i alle fall litt bedre.

Monster Hunter: WorldMonster Hunter: World
Forskjellen mellom grafikk (venstre bilde) og bildeoppdatering (høyre) innstillingene. Legg merke til gresset, de mykere skyggene og lyset

At vi har disse valgene syntes jeg er vel og bra, men det er en ting som mangler, og det er en låst bildeoppdatering. Jeg skulle gjerne ha sett at minst en av disse valgene (gjerne grafikk) låste bildeoppdateringen til 30 bilder-i-sekundet, fremfor at den hele tiden hopper opp og ned mellom 30+. På grunn av dette oppleves bildet alltid litt hakkete, uansett hvilke innstillinger du velger. En innstilling med en stabil, låst 30 bilder-i-sekundet hadde vært å foretrekke fremfor en bildeoppdatering som hopper opp og ned konstant.

Nå skal det sies at dette er ytelsen på PS4 Pro, så det blir spennende å se hvor mye bedre det vil yte på Xbox One X, og ikke minst PC-utgaven, eventuelt om dette er noe som vil fikses i en fremtidig oppdatering.

Uansett hvor gøy det er å jakte alene, så er dette også et samarbeidsspill, og det blir mye mer intenst og underholdende om man spiller med flere for å ta ned en\t hissig, gigantisk og piggete monster. Å spille med andre gjøres så enkelt som at man enten lager en egen gruppe som andre kan kan komme til eller at du velger å bli med i noen andres. Det er også mulig å gjøre disse gruppene åpne for alle eller private slik at kun venner kan være med. Å spille med andre skaper raskt en helt annen stemning i spillet, og det er slik Monster Hunter burde oppleves.

Monster Hunter: World
I kamp er det viktig å finne det rette tidpunktet å lade eller slipe våpnet sitt. Dette var kanskje ikke det mest optimale tidspunktet...

Av alle Monster Hunter-spillene til nå så må Monster Hunter: World sies å være min favoritt. Ikke bare fordi det endelig er å finne på en ordentlig hjemmekonsoll igjen, men også fordi det ser så imponerende ut som det gjør, og mest på grunn av det fantastiske gameplayet og kontrollen som føles så mye bedre enn den noen gang kunne ha gjort på 3DS.

Her har de klart å treffe de fleste spikerne midt på hodet. Alt som var bra med Monster Hunter har blitt forbedret, og de har fikset på en del småplager og mangler som serien har vært kjent for gjennom årene. Det er fortsatt et par ting jeg kan pirke på som plager meg. Det at det ikke er mulig å hoppe over mellomsekvenser. OK, historiesekvensene er greie nok, men er det virkelig nødvendig at jeg ser kokken forberede maten min hver gang jeg skal ha et måltid eller at smeden går gjennom den sammen animasjonen hver gang jeg lager en ny rustning? Dette føles kun som bortkastet tid, og gir ikke noe spesielt til spilleren eller spillet at jeg må bevitne dette hver gang.

Men utenom dette og ytelsen har jeg ikke stort mer å klage på. Jeg gikk inn i spillet og forventet Monster Hunter av øverste klasse, og det var nettopp det jeg fikk. Om ikke Capcom har klart å kapre vesten med de tidligere spillene i serien, så er :Monster Hunter: World definitivt spillet som vil klare det!

Monster Hunter: World
Tja... lurer på hvem denne karen skriver for?
9 / 10