Gang Beasts

Gang Beasts

Det har lenge vært tilgjengelig for PC-brukere på Early Access. Nå får endelig PlayStation-brukere også muligheten til å kaste vennene sine i flammer og kverner!

Bare så det er sagt, Gang Beasts er ikke et spill man spiller alene. Det er derimot et av de aller beste partyspillene undertegnede har prøvd på lange tider.

Jeg har tilbragt mye tid med å se video av Gang Beasts på diverse streamingsider, og har lengtet etter muligheten til å prøve det selv. Dette har til nå ikke vært mulig da jeg ikke har en PC tilgjengelig til dette. Gleden var derfor stor da det endelig ble klart at Gang Beasts også skulle komme til PlayStation. Nå skulle jeg få kaste vennene mine rundt omkring samtidig som vi alle var geléklumper. Ja, eller bli kasta rundt omkring som vel er det mest korrekte etter å ha sett fasiten.

Gang BeastsGang BeastsGang Beasts

For de som ikke helt vet hva Gang Beasts er så er det rimelig enkelt. Man styrer hver sin geléklump som ikke akkurat har strålende balanse og kontroll på armer og bein, og hovedmålet er å bruke alle midler for å få overvunnet motstanderne. Dette gjøres i fire forskjellige spillmodus; Melee (alle-mot-alle), Gang (gruppe-mot-gruppe), Waves eller fotball. Med unntak av sistnevnte så er poenget å kaste sine motstandere over gjerder, inn i togskinner, ut fra heiser eller av lastebiler. Det høres kanskje enkelt ut, men det er det på langt nær.

Å kontrollere min egen geléklump er én ting. En helt annen er å gjøre det på en måte som er effektiv nok til å ta hånd om de andre rundt meg. Det har ikke skjedd få ganger at jeg har endt opp med å kaste meg selv inn i et flammehav fremfor motstanderen, og det er akkurat det som er så underholdende med dette spillet. Dog spillet er ikke fritt for småbugs som til tider kan være frustrerende, men så lenge jeg klarer å se forbi disse elementene har jeg mye moro i vente.

Gang BeastsGang BeastsGang Beasts

Det kommer mange morsomme og rare lyder ut fra karakterene underveis i spillet, og disse kan man også justere på lik linje med utseende og bekledning. Lyden generelt i spillet er ok, hverken mer eller mindre, men det er heller ikke derfor jeg spiller Gang Beasts.

Selv om det er masse positivt å si om dette spillet har jeg også min kritikk å komme med. Først og fremst er det veldig kjedelig at serverne til spillet ikke fungerer ved utgivelse av spillet. Som nevnt i innledningen er ikke dette et spill å spille alene, og har man da ikke noen å spille med i stua er det rett og slett ikke mulig å spille Gang Beasts om man ikke får spilt på nett. I skrivende stund har serversituasjonen bedret seg betraktelig, og jeg håper dette forblir stabilt utover. Utfordringen kan komme om spillet avtar i popularitet over tid, og det skulle bli vanskelig å finne motstandere på nett. Dette kunne vært løst med å lage en enspillermodus med datastyrte motstandere, for eksempel. I utgangspunktet er jo Gang Beasts mest morsomt sammen med venner, men det er alltid greit å ha andre muligheter åpne.

Gang BeastsGang BeastsGang Beasts

Selve gameplayet fungerer greit i Gang Beasts, men kameramessig kan det by på utfordringer. Enkelte baner kan være noe uoversiktlig og kameraet er zoomet inn for mye til å se hele banen. Jeg skulle gjerne sett at vi fikk muligheten til å zoome ut bildet for å se hvor de andre spillerne befinner seg til enhver tid.

Kort oppsummert så er Gang Beasts en sann fryd å spille med venner. Jeg kan bekrefte allerede nå at dette blir dratt frem ved neste sammenkomst i vennegjengen min, og det bør det også gjøre hos deg som leser dette. Noen småfeil er det her og der, men det hindrer ikke oss i å ha det masse moro med de forskjellige geléklumpene. Jeg gleder meg allerede til neste gang

Gang BeastsGang Beasts
7 / 10
+