Oh My Godheads

Oh My Godheads

Oh My Godheads har gretne guder, spennende verdener og pingviner med flosshatt og monokkel. Men holder det i lengden?

Oh My Godheads er et intenst og frenetisk Capture the Flag-spill for 1-4 spillere utviklet av Titutitech. Spillet har vært tilgjengelig i early access på Steam siden april, men tar nå steget til konsoll. Det kommer til PS4, Xbox One og offisielt til PC den 5. desember.

Spillet går kort fortalt ut på at man skal fange et gudehode og plassere det på en pidestall og på den måten score poeng. Det laget som har flest poeng på slutten av kampen vinner, så klart. Men man må gjøre dette før man blir knertet av det andre laget og før gudehodet slår seg vrang og ikke vil være med på leken mer. Jada, gudehodene har så klart sin egen vilje, og kan finne på å forhindre deg i å score poeng skulle de føle for det. Det finnes ti forskjellige gudehoder fra syv forskjellige mytologier (blant annet norrøn og egyptisk), og alle har sin egen personlighet. Og sine egne angrep. Et hode eksploderer kanskje hvis du holder det for lenge. Et annet hodet fryser deg til is med ujevne mellomrom. Et tredje er så tungt at du er nødt til å rulle det, fremfor å bære det. Du skjønner tegninga.

Oh My GodheadsOh My GodheadsOh My Godheads

Spillet har fire forskjellige moduser - Capture the Head, King of the Head, Headhunters og Last Man Standing. I Capture the Head skal laget ens, merkelig nok, fange et gudehode og plassere det på en pidestall. I King of the Head er det alle mot alle, og da gjelds det egentlig bare å holde fast i et hode så lenge som mulig - og bare håpe og be om at man ikke har fått det hodet som eksploderer hvis man holder det for lenge. I Headhunters er det også mot alle og her gjelder det å knerte så mange av de andre som mulig og score poeng. I Last Man Standing trenger du teknisk sett ikke knerte noen av de andre, du trenger bare å være den som overlever lengst.

Spillet kan også skilte med en rekke forskjellige brett fra forskjellige steder - alt fra en foss i Japan, til en vulkan i Italia til en avsidesliggende øy i Stillehavet. Alle brettene kommer med sine egne terreng, og sine helt egne utfordringer. Blant annet rullende kampesteiner, elektriske felt eller at man rett og slett må klatre opp til pidestallen man skal plassere hodet på. Det høres kanskje ikke så utfordrende ut, men tro meg, det er det. I tillegg kan man spille som åtte forskjellige figurer, blant annet en pingvin med flosshatt.

Visuelt sett er spillet veldig sjarmerende, med 'low-poly" omgivelser og figurer, mye friske fine farger og koselig musikk. Innpakningen er riktig så lekker, og spillet har alt som trengs for å gi spillerene noen timer med tullete og morsom underholdning.

Dessverre gjør det ikke det. Som dere sikkert har fått med dere er jeg veldig stor fan av spill som har lokal flerspiller eller muligheter for splitscreen co-op, og Oh My Godheads er sånt tullete konsept som burde vært midt i blinken for meg. Jeg synes det er megagøy med spill som Bomberman, Splatoon, Magicka og Broforce, og gleder meg som en unge til Gang Beasts. Alt ligger til rette for at jeg skal digge dette spillet, men på et eller annet vis så feiler det, og blir aldri noe mer enn middelmådig.

Det tar omtrent en halvtime og så er jeg irritert, men verst av alt... jeg kjeder meg. Og det er en døddssynd for et spill som dette. Det kan ha dårlig grafikk, en idiotisk historie, stygge figurer, men så lenge det er morsomt kan man tilgi det meste. Så lenge man underholdes går det meste greit. Men Oh My Godheads greide ikke å underholde meg, og småfeilene ble av den grunn bare flere og mer graverende.

Ja, man har ti veldig varierte brett å velge mellom, men de er altfor små, og man ender opp med å løpe i en rett linje stort sett. Kampene blir fort repeterende. For det andre er kontrollene knotete og upresise. Jeg endte ofte opp med å løpe rundt i ring som en tulling når jeg skulle knerte noen på det andre laget, fordi spillet ikke taklet finjusteringer. Dette ble ekstra irriterende jo mer utfordrende banen ble, spesielt når jeg løp utfor et stup ved et uhell for ente gang. For det tredje er spillet bygget opp på en måte som er enormt irriterende. Fiendene dine spawner stort sett rett ved der du skal plassere gudehodet, og kan egentlig bare stå der og vente til du kommer bort, knerte deg og stjele hodet. Men da spawner du rett ved der de må plassere hodet, så da er det bare å knerte dem og stjele hodet. Men da spawner de med en gang der du skal plassere hodet, knerter deg og stjeler hodet. Og sånn går nu dagan, frem og tilbake, man flytter hodet noen millimeter av gangen, i all evighet, til man dør av kjedsomhet.

Oh My Godheads

I tillegg er den kunstige intelligensen i spillet noe uintelligent, så det er vanskelig å få til noe som i det hele tatt ligner på strategi og taktikk. Dette løses jo automatisk når man spiller sammen med andre mennesker. Og veldig merkelig kameraføring hjelper heller ikke på. Kameraet i spillet har en tendens til å zoome inn og ut av brettet på de merkeligste tidspunkt og de merkeligste steder, og gjør det vanskelig å følge med på hvilken figur du faktisk er i møljen. Dette er bare problemene jeg hadde med Capture the Head, som var den beste av de fire modusene... I Last Man Standing trenger man bare å vente på at de andre noldusene skal ta hverandre av dage og så vinner man by default. Det hele ble veldig kjedelig i lengden.

Oh My Godheads har et spennende premiss som jeg virkelig fattet interesse for, og en veldig sjarmerende visuell stil, men til syvende og sist kunne ikke morsomt innpakningspapir veie opp for manglende innhold og et middelmådig engasjement. Det er synd, for dette var et spill jeg gledet meg til å prøve.

05 Gamereactor Norge
5 / 10
+