Knowledge is Power

Knowledge is Power

Dersom kunnskap er makt føler undertegnede seg rimelig maktesløs med Knowledge is Power på PlayStation-maskinen.

Knowledge is Power

Det har lenge vært et savn etter et ordentlig godt kunnskapsspill på PlayStation. Helt siden Buzz-tiden har dette vært mangelvare selv om Trivial Pursuit med flere har prøvd seg. Den største utfordringen disse spillene har hatt kontra Buzz er mangelen på gode spillkontrollere. Det nye PlayLink-systemet til PlayStation har gjort at savnet etter de gamle trykkekontrollene er borte. Å kunne bruke smarttelefonen eller nettbrettet til å levere svar gjør alt mye enklere enn å måtte ha flere dyre håndkontrollere.

Knowledge is Power utnytter disse nye kontrollene godt, men ikke perfekt. Jeg har allerede sett hva PlayLink kan gi meg med spillet That's You. Tegning på telefonen eller nettbrettet gjør at mulighetene for flere typer spørsmålsstilling er til stede, men dette utnyttes ikke i det nyeste kunnskapsspillet. Noen vil sikkert sette pris på dette, og kose seg med enkle måter å svare på spørsmål på. Jeg skulle gjerne sett det litt mer utfordrende.

Med det sagt, så har Knowledge is Power prøvd å gjøre sin egen lille vri på det hele. Jeg kan for eksempel slenge en isklump på en av mine motstandere som gjør at de må knuse isen på det riktige svaret før de velger det. Dette gjør at det tar lengre tid å svare enn for de av oss andre som ikke har hindringer foran seg, noe som igjen kan gjenspeile hvor mange poeng alle får.

Knowledge is PowerKnowledge is PowerKnowledge is Power

Selve konseptet og animasjonene minner veldig om tidligere nevnte Buzz, og det fungerer helt greit for meg. Jeg har ikke behov for at det skal være så veldig nyskapende til enhver tid så lenge det gamle fungerer så godt som det gjør.

Spørsmålene man får i Knowledge is Power er godt varierte, men jeg håper og tror det vil komme en oppdatering som endrer litt på hvilke tema som kommer når. Jeg og vennegjengen min spilte fire strake runder først, og møtte ikke på et eneste sportsspørsmål eller musikkspørsmål, men en hel del spørsmål om kunst og litteratur. Vi trodde først at dette bare var utelatt av spillet, men oppdaget etter å ha startet spillet på nytt at det dukket opp flere kategorier som de nevnte. Problemet her er bare at det kun kom spørsmål fra disse kategoriene, helt til vi lukket spillet og startet det en tredje gang. Dette viste seg å være en gjenganger. Dette trenger selvsagt ikke å være et problem ettersom man bare kan starte spillet på nytt etter hver runde, men jeg skulle gjerne sett at alle kategorier kunne være med i hver runde.

Vanskelighetsgraden på spørsmålene er sånn passe, men det er ikke noe barnespill i så måte. Selv om tenåringer kan svare på mange av spørsmålene, vil jeg kategorisere dette til et typisk "voksen-spill" selv uten grov ordbruk eller støtende grafikk.

Jeg og mine venner koste oss godt med Knowledge is Power, og dette blir nok dratt frem på flere Taco-fredager fremover. Dessverre kommer dette mer på grunn av mangel på alternativer. Det kan bli mye morsomt fremover, og spesielt om det kommer noen tilleggspakker. Heldigvis erfarte vi ikke å få samme spørsmål to ganger i løpet av de to kveldene vi spilte dette spillet, og det betyr jo gjerne at det er en stor database med spørsmål å velge blant.

Knowledge is Power
7 / 10
+