Gran Turismo Sport

Gran Turismo Sport

Daniel har kost seg med Polyphony Digital sitt inntog på PlayStation 4, men synes samtidig at serien henger litt etter konkurrentene.

Utsettelser har vært kjennetegnet for Gran Turismo helt siden jeg ventet på Gran Turismo 4 tidlig på 2000-tallet. På samme måte har jeg ventet på Gran Turismo Sport etter en rekke utsettelser, men nå er endelig tiden kommet. Leverer Polyphony og Sony det jeg ønsker meg i et Gran Turismo-spill? Både ja og nei.

Hvor mange timer jeg har brukt på Gran Turismo siden introduksjonen i 1998 er uvisst, men det er mange nok til å vite hva jeg vil ha i den nyeste versjonen av spillserien. Gran Turismo Sport har med mange elementer fra de tidligere suksessene, men nostalgikeren i meg savner også mye.

Det første som møter meg ved oppstart av spillet er en lang introvideo som viser frem den gode grafikken de har fått til i årets spill. Videoen er innholdsrik og flott å se på, men det finnes nok noen som gjerne skulle hatt muligheten til å hoppe over denne delen. Dette er dog ikke mulig før jeg vel inne i spillet går inn i menyen, og deaktiverer introvideoen der. Dette kan lønne seg å gjøre første gang slik at man slipper denne videoen hver gang spillet startes opp.

Bilspill handler ofte om å få mange biler i garasjen sin, og Gran Turismo Sport gir meg mange muligheter til å fylle opp med biler gratis. Daglige utfordringer og fullføring av oppgaver hjelper stadig til med å få bilparken til å vokse, og selv om ikke alle bilene er superbiler er det alltid spennende å se hvilken bil jeg får etterhvert som belønningene kommer. Den beste måten å få gode biler tidlig på er å fullføre de daglige utfordringene. Disse er enkle å fullføre ettersom de består av å kjøre et gitt antall kilometer per dag. Her kan man fort få de lekreste superbiler som belønning.

Gran Turismo SportGran Turismo SportGran Turismo Sport

Andre måter å fylle på med nye firehjulte venner på er å fullføre det som har vært min personlige favoritt i Gran Turismo-serien: Kjøreøvelser, eller førerkortprøver som de har vært kalt i tidligere utgaver. Her lærer jeg meg gradvis nye teknikker for å bli mest effektiv på racerbanen, og jeg får bedre belønninger ut fra hvor stor vanskelighetsgrad det er på øvelsene. Generelt sett så føles de første øvelsene lettere enn hva de har gjort tidligere, hvor jeg kunne sitte i time etter time i forsøk på å få gull på samtlige av dem. Vanskelighetsgraden øker heldigvis etter hvert, og jeg ser for meg mye hyggelig irritasjon på dette området fremover. Det som er av den litt mindre hyggelige typen irritasjon er at innlastningstidene mellom noen av øvelsene er i overkant lange.

Gran Turismo Sport er først og fremst et spill for å spille på nett mot andre. Med langt mindre innhold i enspillermodus er det tydelig at Polyphony sikter seg inn mot nettspilling, noe de også har vært tydelige på i markedsføringen av spillet. I prinsippet har de også funnet en løsning som kan fungere meget godt, men da må det også noen justeringer til. GT Sport-modusen er en ny og lettvint måte å møte andre spillere rundt om i verden på. Hvert tyvende minutt kommer det nye løp med forskjellige fastsatte innstillinger på hvilke biler jeg kan bruke og bane jeg kan kjøre. Dette gjør det enklere å finne motstandere til enhver tid fremfor å måtte lete frem en lobby hvor det er stor aktivitet. Slik åfr man også en fin variasjon av hvilke biler og baner man kjører. Skulle jeg likevel ønske å kjøre sammen med kompiser er det fortsatt mulig å sette opp lobbyer på samme gamle måte, og møtes der for litt vennlig rivalisering.

For å skape en jevnere konkurranse blir jeg rangert etter hvilke resultater jeg oppnår i sportsmodusen (Driver rating) og hvor rettferdig jeg kjører (Sportsmanship rating). Dette er en flott måte å skille de som bare kolliderer inn i andres biler hele tiden for å komme seg frem i rekkene fra de av oss som ønsker å kjøre så fair som mulig. Med det sagt kunne det vært en flott måte dersom det hadde fungert optimalt, noe det dessverre ikke gjør enn så lenge. Gjentatte ganger har jeg fått merknad om negativ sportsmanship rating etter at en motstander har kjørt rett inn i bakenden min selv om jeg ikke bremser tidlig inn mot en sving. Dette skaper en del frustrasjon naturlig nok, og gjør at jeg mister litt troen på at dette systemet gir et korrekt bilde av hvor rettferdig de forskjellige førerne kjører. Før jeg i det hele tatt fikk tilgang på sportsmodusen måtte jeg se to videoer (hver på ca to og et halvt minutt) fra Veitrafikksentralen som handler om hvordan jeg skal oppføre meg på banen. Etter flere timer med spillet føler jeg uheldigvis at mange har glemt det de så i videoen allerede før den var ferdig. Uaktsom kjøring er nemlig ikke å komme bort i fra i bilspill over nettet, og det må jeg nesten bare leve med. Om denne rangeringen blir mer nøyaktig med tiden kan det forhåpentligvis bli en måte å skille ut de aller verste i klassen i det minste.

Den mest skuffende delen med Gran Turismo Sport er antall biler og baner. Fra over 1200 biler, og 100 baner i Gran Turismo 6 er det nå kun 163 biler og 28 baner å velge mellom. Mange av bilene som har forsvunnet er riktignok biler av mindre betydning, som folkevognbussen, men en notorisk samler som meg kunne gjerne tenkt seg en god del flere biler å velge mellom.

Dette bringer meg over til den mest positive delen med spillet. En av grunnene til at jeg gjerne skulle sett flere biler og baner er at bildefunksjonen er helt suveren. Denne har jeg allerede kost meg med i flerfoldige timer, og vil helt klart fortsette med det fremover også. Her er det uendelige muligheter om man bruker alle funksjonene som er tilgjengelige. Jeg kan velge blant mange bakgrunner rundt om i verden for å gjøre bildet mitt ekstra spesielt eller jeg kan hente et bilde fra en reprise jeg har tatt opp fra et løp. Fra vakker natur i Sogn og Fjordane, til en parkeringskjeller i Las Vegas. Det er lite jeg ikke finner bakgrunnsbilder av, så her er det nesten bare kreativiteten som setter begrensninger. Det vil nok bare komme mer og mer av dette utover, noe jeg slettes ikke har noe i mot. Allerede er det en rekke flotte bilder å se blant andre brukere, så man kan lett sitte lenge å kose seg med synet av flotte biler i nydelige omgivelser, samt hente inspirasjon til egne bilder.

Selve kjøreopplevelsen i Gran Turismo Sport egner seg nok aller mest for de som liker å spille bilspill fremfor simulatorsjåførene. Selv om fysikken er såpass god at også sistnevnte kan kose seg med spillet er det nok mannen i gata som vil få mest ut av dette spillet. Bilene reagerer mer realistisk enn jeg har sett tidligere i spillserien, og følelsen jeg får ved at dekkgrepet glipper er langt bedre enn hva Polyphony har levert i tidligere utgivelser. Hvor bilene kunne være litt statiske før, kjenner jeg nå virkelig at kroppen presses når bilen krenger i krappe svinger. På den annen side er ikke fartsfølelse helt på topp. Selv om jeg merker forskjell på 150 km/t og 400 km/t er forskjellen på 200 og 300 altfor liten i forhold til i virkeligheten. Det er nesten slik at bremselengden er den eneste måten å føle en forskjell på disse hastighetene.

Jeg skulle gjerne skrevet litt om hvordan bilene oppfører seg på ulike værforhold, men faktum er det at det ikke finnes noe særlig varierende værforhold. Dersom jeg starter et "custom race" kan jeg velge hvor mye vått underlag skal ha å si på veigrepet, men det finnes ingen mulighet for å velge regnvær i innstillingene. Det får meg til å undre hvorfor alternativet i det hele tatt er til stede.

Rally er en spillmodus Gran Turismo-serien aldri helt har fått til å stemme, og det er også tilfellet i årets utgave. Det hele føles flatt og veldig lite realistisk. Det eneste som minner om rally er at veien er av grus og at jeg har langt mindre veigrep enn jeg har på asfalt. Men selv om modusen ikke er veldig realistisk kan det fint brukes som en avkobling fra vanlig banekjøring. Det hadde riktignok vært et enda bedre alternativ om ikke drifting var et annet valg for avkobling. Det er riktig så moro å legge bilen bred gjennom svingene, og i motsetning til spill som Project Cars 2 er det også en reell mulighet å rette opp bilen igjen dersom man blir litt for bred i svingene, noe som også gjelder under vanlig kjøring.

Retter jeg fokuset mot grafikken i spillet er jeg tilbake til min fascinasjon. Jeg spilte dette på en PS4 Pro koblet til en 4K-TV, og jeg ble mildt sagt imponert over detaljene på både biler og natur i Gran Turismo Sport. Begge deler ser meget realistisk ut, og det gjelder ikke bare i bildemodusen, men også under selve bilkjøringen.

Grafikken ser altså bra ut, men igjen er det ting jeg savner. Har jeg kameravinkel fra innsiden av bilen er det ingen animasjon som viser at jeg bruker håndbrekket, og animasjonen av giringen kan være litt av og på. I tillegg føler jeg at mye av informasjonen på skjermen kommer i veien for opplevelsen jeg får ved å kjøre rundt. Her kan jeg deaktivere alt annet enn løpsinformasjon, men da mister jeg samtidig annen informasjon jeg gjerne kunne tenkt meg å ha på plass. På dette området er Project Cars 2 mye bedre, for der kan jeg justere akkurat hvilken informasjon jeg ønsker å ha på skjermen under kjøringen.

Som alle bilspill er Gran Turismo Sport mest morsomt om jeg spiller med et godt rattsett, men det er ikke nødvendig for å kose seg med dette spillet. Selv med håndkontroller er det morsomt å kjøre rundt i full fart, og dersom jeg setter vibrasjonsstyrken på maks får jeg også her muligheten til å kjenne på hendene at grepet på bilen glipper. Selvsagt ikke i samme grad som med ratt, men overraskende mye til å være med håndkontrolleren.

Virtual Reality er særlig populært blant bilspill, og dette har også Polyphony fått med seg. Dessverre føler jeg nesten at de driver litt gjøn med meg ved å si at det finnes VR-støtte i Gran Turismo Sport. Det går an å spille med VR, men det er meget begrensede muligheter på området. Jeg kan kun kjøre løp mot én annen bil, samtidig som modusen er begrenset til banekjøring og ikke tilgjengelig på for eksempel drifting. VR-modusen kan være morsom i kortere perioder, men grumsete syn gjør at det blir ubehagelig i lengden som så mange andre VR-spill.

Gran Turismo har aldri vært kjent for å la oss gjøre store forandringer på bilene våre visuelt sett, men der gjør GT sport en bedre jobb. Å lage egne design på bilen er nå lettere enn noen gang før, og det er fullt mulig å lage noen fantastiske endringer denne gangen. Jeg har allerede sett en versjon av Ken Blocks Ford Focus som ser meget naturtro ut, og på sikt vil Polyphony gjøre det mulig for oss å laste opp egne design laget på datamaskin og laste opp til serverne deres også. På grunn av serverkapasitet ved utgivelse ønsker de riktignok å fokusere på at spillet skal flyte godt for alle før de lanserer disse mulighetene om kort tid.

Mekanisk sett er det svært få oppgraderinger som kan gjøres på bilene. To-trinns oppgradering av motorkraft og vektreduskjon er de to eneste tilgjengelige valgene, og dette gjør det vanskelig å bygge opp en Volkswagen Golf til en superbil som jeg kunne før. Justeringer av støtdempere, overføringer, girkasse og lignende er godt detaljert på lik linje med andre bilspill vi har sett den siste tiden.

Lydmessig har Gran Turismo tatt et steg i riktig retning. Steget er ikke stort, men bilene høres mer realistiske ut nå enn de har gjort tidligere. Spesielt lyden av girkasser har fått en overhaling til det bedre. Musikken i spillet er som vanlig behagelig og inneholder rikelig med variasjon. Det tar nok en god stund før jeg bytter ut den integrerte spillelista med Spotify-lista mi.

Spillet har også mulighet for kjøring med splitscreen, men også her er alternativene meget begrenset både visuelt sett og hva man kan kjøre. For eksempel har jeg og kompisene mine alltid spilt bilspill med splitscreen horisontalt, men her har man kun muligheten vertikalt.

Gran Turismo Sport

Kort oppsummert er Gran Turismo Sport et godt bilspill for alle som liker å kjøre virtuelle biler på hobbybasis. Det er ok for simulatorkjørere også, men ikke noe høydepunkt. Mangelen på innhold både på enspillerdelen og antall biler og baner skuffer såpass mye at jeg igjen sitter med den samme følelsen jeg fikk ved utgivelse av Gran Turismo 5 Prologue. En dyr prøveversjon av et spill jeg uansett koser meg masse med. Om ikke annet så får Gran Turismo Sport meg til å glede meg veldig til Gran Turismo 7, når enn det måtte komme.

Så blir det spennende å se om E-sportdelen blir så stor som Polyphony håper på i Gran Turismo Sport. Mye ligger til rette for at det skal bli det, men jeg er redd det kanskje er litt for lite realistisk til å slå helt an.

7 / 10
+
Nydelig grafikk, veldig brukervennlig, meget god flerspillerløsning.